NOTÍCIES DIOCESANES AGÈNCIES I PREMSA CULTURA I ESPECTACLES

El Santuari de Nostra Senyora del Sagrat Cor, quilòmetre zero de la ruta modernista a Tarragona

enviar a un amigo

L’obertura al públic del Santuari, declarat Bé Cultural d’Interès Local, posa de relleu Tarragona com a lloc d’origen de la devoció a la Mare de Déu del Sagrat Cor i com a ciutat d’acollida de la primera i més desconeguda obra de l’arquitecte Antoni Gaudí.

Coneguda popularment com l’Església del Col·legi de Jesús i Maria de Tarragona, al carrer Méndez Núñez, el Santuari de Nostra Senyora del Sagrat Cor està considerat com el primer Santuari d’Espanya dedicat a la Mare de Déu sota l’advocació de Nostra Senyora del Sagrat Cor. D’aquesta manera, Tarragona es converteix en l’any 1857 en la primera ciutat espanyola en acollir aquesta devoció, de la mà del Pare Jouet i de les monges de la Congregació de Jesús i Maria, provinents de Issodoun (França).

A més de ser el primer lloc de culte a la Mare de Déu del Sagrat Cor, també suma la importància de ser la primera obra arquitectònica d’Antoni Gaudí. L’il·lustre arquitecte va dissenyar el Santuari tot i ser estudiant d’arquitectura.

Punt d’inici de la ruta modernista

El Santuari serà punt de partida de la ruta modernista de la ciutat. Durant el mes de juliol, es podrà visitar de dilluns a dissabte de les 11.00 h a les 14.00 h i de les 16.00 h a les 19.00 h i a l’agost també obrirà el diumenge. Les entrades —de 3 i 5 euros— es poden adquirir a través de la web del Patronat de Turisme.

El capellà del Santuari i delegat diocesà de Patrimoni Artístic i Documental i Art Sacre, Mn. Antonio P. Martínez, ha explicat que l’obertura al públic permetrà obtenir fons per restaurar el monument i millorar la visita. Per la seva part, el gerent d’Expertus Turismo y Ocio, Sr. Francisco Javier Castillo, ha valorat la iniciativa com un exemple d’innovació que gràcies a la col·laboració entre les parts implicades ha permès posar en valor una peça única de l’obra de Gaudí i obrir-la a la ciutadania. La consellera de Turisme de l’Ajuntament de Tarragona, Sra. Inma Rodríguez ha explicat que «a partir de l’obertura al públic del Santuari, tot el patrimoni modernista de la ciutat s’integra per primera vegada en l’oferta turística de Tarragona amb un quilòmetre zero únic».

L’empremta de Gaudí

L’església disposa de cor i cambril i en molts dels seus elements s’observa la marca de l’arquitecte Antoni Gaudí. L’altar de la capella és la part amb major empremta de Gaudí i un exemple del seu estil arquitectònic: els arcs de catenària de la cúpula del cambril, un magnífic altar de marbre i alabastre policromat amb escales per arribar al sagrari o ostensori rodó de fusta sobredaurada d’enormes proporcions, que es recolza sobre una columna de marbre i que, en obrir les dues portes, mostra realçant al Santíssim Sagrament, i per sobre, a la imatge de la Mare de Déu.

Alguns d’aquests elements han romàs inalterats, com el paviment amb mosaic tessel·lat, o els inconfusibles arcs de catenària del tambor de la volta que el van fer mundialment famós. D’altres, com la primitiva imatge de la Verge, el sagrari o el cadirat conventual, van desaparèixer l’any 1936.