Lectures de missa

CATALÀ ESPAÑOL
DIUMENGE I D’ADVENT (C)
02/12/2018 (C)
Lectura del llibre de Jeremies (Jr 33,14-16)

«Vindran dies, diu l’oracle del Senyor, que compliré aquella promesa que tinc feta a la casa d’Israel i a la de Judà. Aquells dies, aquells temps, faré néixer a David un plançó bo, que es comportarà en el país amb justícia i bondat. Aquells dies serà salvat el país de Judà i viurà confiada la ciutat de Jerusalem. I a ell l’anomenaran: El-Senyor-és-el-nostre-bé.»

Salm responsorial [24,4-5ab.8-9.10.14 (R.: 1b)]

Feu que conegui, Senyor, les vostres rutes,
feu que aprengui els vostres camins.
Encamineu-me en la vostra veritat, instruïu-me,
perquè vós sou el Déu que em salveu.

R. A vós elevo la meva ànima, Senyor.

El Senyor, bondadós i recte,
ensenya el bon camí als pecadors.
Encamina els humils per sendes de justícia,
els ensenya el seu camí. R.

Tot l’obrar del Senyor és fruit d’amor fidel
per als qui guarden la seva aliança.
El Senyor es fa conèixer íntimament als seus fidels,
els revela la seva aliança. R.

Lectura de la primera carta de sant Pau als cristians de Tessalònica (1Te 3,12.4,2)

Germans, que el Senyor faci créixer fins a vessar l’amor que us teniu els uns als altres i a tothom, tal com nosaltres també us estimem. Que ell refermi els vostres cors perquè siguin sants i nets de culpa davant Déu, el nostre Pare, el dia que Jesús, el nostre Senyor, vindrà amb els seus sants. Amén.
I ara, germans, volem fer-vos una exhortació i un prec en Jesús, el Senyor. Vosaltres vau rebre el nostre ensenyament sobre la manera de comportar-vos i d’agradar a Déu; ja ho feu, però us demano que avanceu encara més. Ja sabeu els preceptes que us vam donar de part de Jesús, el Senyor.

Lectura de l’evangeli segons sant Lluc (Lc 21,25-28.34-36)

En aquell temps, deia Jesús als deixebles: «Hi haurà prodigis al sol, a la lluna i a les estrelles. A la terra, les nacions viuran amb l’ai al cor, esverades pels bramuls de la mar embravida. La gent perdrà l’alè de por, pensant en els desastres que sobrevindran arreu del món, perquè fins l’estelada del cel trontollarà. Llavors veuran venir el Fill de l’home sobre un núvol, amb poder i amb una gran majestat. Quan tot això comenci a succeir, alceu el cap ben alt, perquè molt aviat sereu alliberats.
»Estigueu atents sobre vosaltres: Que l’excés de menjar i beure o la preocupació dels negocis no afeixugués el vostre cor i us trobéssiu a sobre aquell dia de cop i volta, perquè vindrà, segur com un llaç, per a tothom, sigui on sigui de la terra. Estigueu alerta pregant en tota ocasió i demanant que pugueu sortir-vos-en, de tot això que ha de succeir, i us pugueu mantenir drets davant el Fill de l’home.»

Comentari homielètic

«Va venir, ve i tornarà»

Comencem un nou any litúrgic i se’ns tornarà a proposar un itinerari per a identificar-nos amb Crist, que va venir, que ve, que tornarà a la fi dels temps. Rebrem una nova crida a revestir-nos de Crist, a viure en l’esperança, a augmentar la nostra fe i a preparar el nostre cor per a una trobada nova amb Jesús, el Senyor.

La paraula de Déu d’avui ens invita a vetllar mentre esperem el retorn del Senyor: no és estrany que la litúrgia ens inviti a aixecar el cor a Déu amb un clam insistent: «Veniu, Senyor Jesús.»

En Crist es va complir la promesa. Déu es va fer home en la persona del Fill, fet en tot igual a nosaltres llevat del pecat, i va portar la «bona nova als desvalguts, als captius la llibertat i als afligits l’alegria», i va prometre que tornaria a la fi dels temps.

És precisament la perspectiva d’aquesta segona vinguda que suscita en nosaltres l’esperança i reclama la nostra vigilància.

És en aquest clima que escoltem l’exhortació de Pau a créixer en l’amor fratern envers tothom i a perseverar en la fe, per tal d’acollir el Senyor que ve. I és també en aquest clima que escoltem Jesús que ens diu: «Estigueu atents sobre vosaltres […]. Estigueu alerta pregant en tota ocasió […] perquè us pugueu mantenir drets davant el Fill de l’Home.»

Preguntem-nos: Jo, què puc fer per a donar una embranzida a la meva vida cristiana?, com puc ser més autèntic?, com puc ser més fidel? Estic en condicions per a rebre el Senyor, que vol venir d’una manera nova a la meva vida en el Nadal que comencem a preparar?

Sant Pau deia als de Tessalònica que ja sabia que s’esforçaven per agradar Déu, però —i avui ens ho diu a nosaltres— «us demano que avanceu encara més».

Joaquim Fortuny, pvre.