NOTÍCIES DIOCESANES AGÈNCIES I PREMSA CULTURA I ESPECTACLES

La Memòria 2016 de les Càritas Diocesanes de Catalunya posa de manifest l’actual greu crisi social

enviar a un amigo

La Memòria 2016 de les Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya s’ha presentat aquest dimecres 18 d’octubre a Barcelona amb la presència del cardenal Mons. Joan-Josep Omella, arquebisbe de Barcelona i responsable de la pastoral social a la Conferència Episcopal Tarraconense; el president de Càritas Catalunya, Sr. Francesc Roig i el responsable del Departament de Comunicació de Càritas Catalunya, Sr. Luis Miguel Luna, entre d’altres.

Durant el 2016les Càritas Diocesanes de Catalunya van atendre un total de 360.604 persones beneficiàries —incloent les persones vinculades a les ateses, normalment del nucli familiar. Aquest fet representa un 4,7% més que l’any 2015 quan es va atendre 343.513 persones. La Memòria constata que les famílies amb fills a càrrec són les més afectades, sobretot les monomarentals, i que el 39,5% de les persones ateses no tenen una llar digna. També ha augmentat el nombre de persones menors de 18 anys, del 15% el 2015 al 22,7% el 2016.

La despesa efectuada l’any 2016 per les Càritas Diocesanes ha estat de 47,5 milions d’euros, dels quals el 84%, 40,1 milions d’euros, s’han destinat a l’acció social.

El perfil de les persones beneficiàries

El 58,2% són famílies amb fills a càrrec (el 39,4% són parelles amb fills i un 18,8% són famílies monomarentals).  El 26% de les persones són persones que viuen soles i el 4,7% són parents que viuen junts. Així doncs, es posa de manifest que les famílies amb fills a càrrec són les més vulnerables.

El 47,5% de les persones ateses han nascut a Espanya o a la resta d’Europa. El 52,5% han nascut fora d’Europa: el 17,4% a l’Amèrica del Sud i Central; el 30,6% a l’Àfrica; l’1,5% a l’Àsia i el 3% a la resta del món. En algunes Càritas s’ha detectat un increment de les persones procedents d’El Salvador, Hondures i de països en conflicte.

Anna Roig, cap de l’Àrea de Comunicació i Relacions Institucionals de Càritas Diocesana de Barcelona, ha posat de manifest que estem davant d’una greu crisi social, caracteritzada per la cronificació de la pobresa, la precarietat laboral contínua, l’empitjorament de la xarxa de protecció de les famílies, l’habitatge com a factor clau d’exclusió i la desprotecció de les persones migrades i refugiades.

Càritas Catalunya demana a les administracions públiques mesures urgents de suport a les famílies, sigui quin sigui el seu model, però especialment a les que tenen infants i joves; polítiques per a l’emancipació juvenil; acompanyament a les persones grans perquè disposin d’una vellesa digna i autònoma; polítiques actives de formació i ocupació per a les persones de més de 45 anys; programes de prevenció de l’exclusió social; polítiques migratòries que garanteixin la dignitat i els drets de les persones; la promoció de l’economia i l’emprenedoria social com alternatives al sistema productiu actual i un desenvolupament sostenible.

Clicar la icona per descarregar
l'arxiu