NOTÍCIES DIOCESANES AGÈNCIES I PREMSA CULTURA I ESPECTACLES

L’església parroquial de Sant Joan Baptista de Vinaixa és declarada bé cultural d’interès nacional

enviar a un amigo

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha acordat declarar l’església de Sant Joan Baptista, de Vinaixa (Garrigues), bé cultural d’interès nacional, en la categoria de Monument Històric, i delimitar-ne l’entorn de protecció. Aquesta església és un exemple singular de l’arquitectura religiosa catalana de transició entre el romànic i el gòtic i amb aquesta declaració entra a formar part del registre que inclou els béns més rellevants del patrimoni cultural català.

Es té constància documental de la seva existència des del 1154, ja que apareix esmentada en una butlla papal adreçada a l’Arquebisbat de Tarragona. De fet, es tracta de l’església medieval més ben documentada de l’Arquebisbat perquè se’n conserven bona part dels contractes d’obra, dels quals es desprèn que l’actual església va ser iniciada el 1301 i finalitzada el 1316. També es coneix que el projecte era de R. de Labossa i que va ser construïda pel mestre d’obres R. Piquer.

Bona part de les obres d’art de l’església van ser destruïdes durant la Guerra Civil, però a la sagristia encara es conserven algunes restes de pintures romàniques. Al Museu Diocesà de Tarragona i al Museu Nacional d’Art de Catalunya es conserven, fragmentàriament, parts dels retaules realitzats per Guillem Seguer, Ramon de Mur i Bernat Martorell.

Font: Generalitat de Catalunya