NOTÍCIES DIOCESANES AGÈNCIES I PREMSA CULTURA I ESPECTACLES

Reeixida presentació a Tarragona del documental «Hereus d’un cardenal proscrit»

enviar a un amigo

Aquest documental inèdit dirigit per la periodista i documentalista Llúcia Oliva, sobre l’Església tarragonina que es va resistir al franquisme, es va presentar el dia 7 de juny a l’Auditori Diputació, a Tarragona. L’acte s’ha inserit en la celebració de l’Any Vidal i Barraquer.

L’Auditori es va omplir a vessar de persones vingudes de diferents punts geogràfics de l’arxidiòcesi per assistir a l’estrena d’aquest documental impulsat per un grup de preveres diocesans com són el teòleg Mn. Josep Gil; qui fou secretari general i canceller de l’arquebisbe Josep Pont i Gol, Mn. Miquel Barbarà, i el jesuïta Francesc Xammar.

Aquesta producció audiovisual, que ha comptat amb la col·laboració de l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona (AHAT) i el finançament de la Diputació de Tarragona, recull prop d’una trentena de testimonis orals de cristians —preveres i laics— que van contribuir a recuperar la llengua i cultura catalanes a partir de 1939. El paper de Mn. Ramon Muntanyola vindicant el cardenal Vidal i Barraquer, els Aplecs a Paretdelgada, el Club de Joves de Tarragona impulsats per Mn. Gil, els primers capellans obrers a Reus, el nomenament de l’arquebisbe Pont i Gol o el compromís de l’HOAC (Hermandad Obrera de Acción Católica) als barris de Ponent de Tarragona són alguns dels continguts que es presenten en aquest film estructurat en deu capítols.

Tarragona, Reus, La Selva del Camp, Conesa, Maldà, l’Espluga Calba, La Pobla de Cérvoles i Cervià de les Garrigues han estat els escenaris on s’ha rodat aquest documental que comença i acaba amb la figura del cardenal Francesc d’Assís Vidal i Barraquer, amb el retorn de les seves despulles l’any 1978.

Un exercici de memòria històrica

Aquesta va ser la frase més repetida durant els parlaments de l’acte. Ho va destacar, en primer lloc, Mn. Josep Gil, qui emocionat, va lloar el treball realitzat. Un treball que, segons va anunciar, es presentarà el mes d’octubre a Reus i que més endavant es podrà adquirir, entre d’altres llocs, a l’Arxiu Històric Arxidiocesà.

«Els fets que s’expliquen en aquest documental tenen com a objectiu preservar la memòria d’aquest llegat col·lectiu a través del record i la mirada dels seus protagonistes», va explicar Llúcia Oliva, directora d’aquest documental. Oliva va qualificar-lo d’exercici periodístic ja que «el periodisme no només consisteix en explicar fets d’actualitat», va dir. També va agrair la generositat rebuda per part d’aquells que han fet possible la realització d’aquest documental cedint fotografies i imatges antigues així com documents històrics que han estat claus per poder explicar la història.

Per la seva part, Mn. Manuel M. Fuentes, director de l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona, va destacar el rigor amb el que s’ha treballat i la interessant aportació que suposa tant per a l’arxidiòcesi com per a la història del nostre país. «Sovint la història es construeix a partir d’experiències que, aparentment, semblen irrellevants», va manifestar.

Finalment, el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, va mostrar la seva satisfacció per haver contribuït a fer realitat aquest projecte. «És un compromís que trenca el silenci i dignifica la memòria», va afegir.

L’acte va comptar amb l’assistència del Sr. Arquebisbe, Mons. Jaume Pujol; l’alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza i el Director General d’Afers Religiosos de la Generalitat, Enric Vendrell, entre d’altres.

Galeria fotogràfica»